Özellikle sosyal medya çok yanıltıcı olabilir!

30 Nisan 2013 Salı
Şimdi bu başlıkta bir yazıyı niye yazıyorum? Amacın ne senin diye soranlar olursa, ciddi anlamda sosyal medyanın, insanlar doğru kullanmadığı ya da yeterli derecede araştırma yapılmadığı durumlarda aldatıcı olabileceğini gördüğüm için yazmak istedim: Bu yanıltıcılık, bir kişi hakkında, bir olay hakkında yahut bir alışveriş esnasında bile karşınıza çıkabiliyor. Burada bahsetmek istediğim konu ise "alışveriş aldatması!".


Özellikle biz bayanlar alışveriş yapmayı çok seviyoruz. Hele alacağımız şey indirimde ise hoopp hemen atlıyoruz, hatta balıklama atlıyoruz. :) Neticede kimse beğendiği şeyi almak uğruna olsa bile fazla para vermek istemez değil mi?

Ama...

"İndirimler de aldatıcı olabilir!". Her indirimin gerçekten bize indirim sağlayıp sağlamadığını iyi bir şekilde analiz etmek esas meseleyi oluşturuyor bence. Özellikle internette alışveriş yapmanın hızla arttığı ve tercih edildiği bir dönemde süper bir tuzak yöntemi olmuş "indirim vaarrr, koşun hanımmmm" diye ortalarda olmak. Bazen öyle indirim haberleri çıkıyor ki karşıma, anında gülmeye başlıyorum. Ama öyle "aa çok ucuzmuşş" diye sevinme gülmesi değil bu. Resmen kazıklıyorlar bizi diye sinir bozulmasından oluşan gülümseme.

"Eh beee, amma uzattın konuyu artık bir dalış yap, neticeye gel" diyorsanız, tamam geliyorum. :) Şimdi şöyle bir olayla karşılaştım: Ortada satışta olan bir ürün var. Ürünün normal fiyatı 1500 TL imiş ama "bize özel" indirim ile bu ürün mesela "400" TL gibi bir fiyata (aslında 400 değil, 399 TL - bana sorarsanız bu da ayrı bir pazarlama tuzağı. :)) satılıyormuş. Yahu ben bu fiyatı ve yapılan indirimi okur okumaz kıllanıyorum. Böyle bir indirim yapılabiliyorsa, bu ürünün maliyeti ne kadar ki? Ayrıca satıcı firma bundan ne derece bir kar elde edebiliyor? Bu ürün 1500 TL'ye de satılıyorken bunu alan insanlar var mı? Olabilir. Çok afederseniz ama o zaman bunlar "kazıklanmış" kategorisine girmez mi? Bari indirim yapıp insanları size çekecekseniz, böyle aralarında uçurum olan fiyatlar içermeyin. Cidden komik oluyor. :)

Tamam...

Belki benim gibi bu fiyata kıllanmadınız, çok süper indirimmiş diyip atladınız ürüne aldınız. (Bu durumda da ürün araştırmasına çok fazla vakit ayırmadığınızı varsayıyorum. :)) Sonra bu ürünü daha ucuza gördünüz, üzülmez misiniz? Kendimden biliyorum, arada 2 TL gibi mini bir fark olsa bile vallahi içim cız ediyor, kendimi anında "kazıklandım ben yaaa" diye düşünürken buluyorum. :) Belki de bu yüzden gerçek ve sade fiyatların verildiği ya da "indirim" mevcut ise, akla yatar bir oranda olduğu durumlarda alışverişe yanaşmayı düşünüyorum.

Bu kadar soyutluk yeter sanırım, şimdi birazcık da şu yukarıdaki örneğimi somutlaştırayım:

Daha önce facebook yarışmasından hediye kazandığım (ve burada da bahsettiğim: TIK TIK ) bir site var: "evdebir.com" Bu sitede de malum adından da anlayabileceğiniz üzere "evde kullanabileceğiniz tasarım ürünlerinin" satışları mevcut. Şimdi şöyle sitede kısaca bir tur attığınızı varsayarak, ürünlerin gerçekten özel olduğunu anladığınızı düşünüyorum. Ancak belki fiyatlara gözünüz takıldı. İlk etapta gözünüze biraz "tuzlu" gözüktü? Tabi bu durumda da haklı olarak şikayetçi oldunuz. Ve hemen burada beğendiğiniz bir ürünü  nette arattınız, derken aynı ürünü "indirimli" halde buldunuz. İndirimli olanı mı tercih edersiniz? Eğer evdebir.com sitesindeki fiyat aklınızda "sadece tuzlu" diye kaldıysa ve hemen sayfasını kapattıysanız, bu durumda indirimli olanı tercih etmeniz gayet normal. Ama dikkat edin, ya "indirimli" diye gördüğünüz fiyat, aslında "indirimli" olmak yerine "zamlanmış!" bir fiyatsa?

Hoppala...

Burada amacım siteleri yüceltmek ya da yermek değil. Ben sadece mantık çerçevesinde "indirim" ve "indirimsiz" ürün önyargılarına dikkat edilmesini söylüyorum. Çünkü takip edebildiğim ve gördüğüm kadarıyla, "evdebir.com" sitesinin fiyatlarının biraz pahalı olduğunu düşünen insanlar var sosyal medyada. Çünkü bu sitenin "indirimleri" yok diyorlar, ya da niye "bu kadar pahalı" diye sorular yöneltiyorlar. Şimdi sormak istiyorum: Gerçekten pahalı olduğuna nasıl karar verdiniz? Araştırma yaptınız mı?

Bakın size minik bir örnek:

Şimdi şu resme bir bakın. İkisi de aynı ürün. (Biri sağdan, biri soldan çekilmiş :)) İkisinin de ismi genel olarak "Elips Tv Ünitesi ve kitaplık" olarak geçiyor. Elimde 2 adet fiyat var: Biri indirimli, biri indirimsiz! Sizce hangisi daha cazip? İnsan ister istemez direkt indirimli fiyatı öğrenmek istiyor:

İndirimli fiyatı: 399 TL (Yukarıdaki örnekte dediğim gibi esas fiyatı 1500 TL.)

Bu durumda da ilk düşüncem şu oluyor, bu indirimli olarak 399 TL ise, indirimsiz fiyatı hadi 1500 TL olmasın da, 500 TL olsun.

İndirimsiz fiyatı: 350 TL oysaki! Bu nasıl iş? Biz pahalı derken, daha ucuz çıktı iyi mi? :)

İndirimli fiyatlı ürünü görmek için: TIK TIK
İndirimsiz (!) fiyatlı ürünü görmek için: TIK TIK

Ben şunu anladım ki, kimi firma var, genel yapı ve pazarlama yöntemi olarak, zaten "indirimli" fiyatlar sunuyor alıcısına. Kimi firma da var ki, "indirim" yapıyorum ayağına alıcı edinmeye çalışıyor. Benden size tavsiye: " Uyanık olun hanımmmm" :))

Bir ürüne ne kadar bütçe ayırdığınız, ne kadar para vermek istediğiniz (verebileceğiniz) tabiki size kalmış. Ancak yazının başından beri tekrarladığım şey şu ki: Ürünü nereden alacaksınız alın, önce iyi bir araştırma yapın. İndirimlerin gerçek ya da yapay oluşuna dikkat edin. Muadil ürünleri en ince detayına kadar bulun, bakın. Bundan sonra bir konu hakkında "yargı" edinin. Çünkü eğer biz bu tarz durumlarda "önyargılı" olmaya devam edersek, ne "indirim" yapmayan (yapmadığını düşündüğümüz) firmalara hakettikleri değerleri verebiliriz, ne de istediğimiz ürünü "gerçekten indirimli" alabiliriz.

Sevgiyle kalın.

3 yorum:

  1. Barsh dedi ki...:

    Bence harika bir yazı olmuş. Özelikle avm'ler çok uyguluyor. Alışveriş çılgınlığına son demek istiyorum :)

  1. boz bilisim dedi ki...:

    ikinci verdiginiz link de sorun var sanırım açılmıyor...

  1. 3k dedi ki...:

    Sanırım link değiştirilmiş. Ben de düzelttim şimdi. Uyarınız için teşekkürler. :)

Yorum Gönder