Androidin klasör yapısını bilmek, android öğrenmenin en baş kuralı olsa gerek. Neyin nerede olduğunu bildikten sonra işler daha kolay, kod yazmak da öyle.
Androidin klasör yapısı şöyle oluşuyor:
· src: Uygulamamızın kaynak kodlarını içeren klasör. Adı üstünde ‘source’ kısmı. Yazdığımız tüm java kodları, bu dizin altında paketler içinde bulunuyor. Aslına bakarsak, Eclipse, kaynak kodlarının bulunması/konumlandırılması için tek bir dizin sınırlandırması yapmıyor. Pek çok dizin kaynak kodu dizini olarak kullanılabilir, düzenlenebilir. Ama geleneksel olarak src altında tutulur. Bilinen kalıp budur.
· gen: Eclipse ADT(Ada Development Tools) tarafından otomatik olarak oluşturulan ve bizim içeriklerini değiştirmememiz gereken dosyaları içeren klasördür. İçeriğini değiştirmemiz, kodlarımızın bozulmasına, çalışmamasına sebebiyet verebilir. Bu klasör res (adı üstünde gene, resources) klasörü içine koyacağımız kaynak dosyalarına ait sabit değişkenler içeren R sınıfını barındırıyor sadece. Biz uygulamaya yeni kaynaklar ekledikçe bu sınıf da ADT tarafından otomatik olarak güncelleniyor. Bu sınıf, appt(Android Asset Packing Tool) tarafından oluşturuluyor. Eclipse ile uygulama geliştirenlerin appt’yi kullanmalarına gerek yok. Ayrıca R.java kodları üzerinde kullanıcının değişiklik yapması engellenmiştir.
· assets: Uygulamamız ile birlikte paketlenmesini istediğimiz dosyalar varsa(tar.gz gibi-tar.gz : genelde Linux ortamında kullanılan.rar uzantısı gibi bir uzantı.) bunları koymamız gereken klasördür. Bu dizin altındaki dosyalara sadece ‘java.io.InputStream’ aracılığı ile erişilebiliyor. Mp3 dosyaları, pdfler, csv formatındaki data dosyalarını bu dizin altına atıp InputStream aracılığı ile okuyabiliriz. Yani kısacası, bu dizindeki kaynaklara erişmek için ilave kod yazılması gerekmekte.
· res: İçerisinde birden fazla klasör barındıran kaynaklar(resources) klasörü. İçerisindeki ‘layout’ klasörüne arayüz tanımlamalarını içeren XML dosyalarını, ‘values’ klasörüne renk, string, çeşitli diziler vs. içeren XML dosyalarını, ‘drawables’ klasörüne ise kullandığımız resim ve ikonları koyabiliriz. Burada yaratılmış olan klasörlere ek olarak kendimiz de yeni klasörler ve XML dosyaları yaratıp, istediğimiz kadar kaynak tanımlaması yapabiliriz ve R sınıfı aracılığı ile bunlara ulaşabiliriz. ‘drawables’ klasörü yerine, drawable-hdpi,drawable-mdpi ve drawable-ldpi klasörleri olabilir.drawable-hdpi(high definition) yüksek çözünürlüklü resimler için, drawable-mdpi(medium definition) orta kalite resimler için, drawable-ldpi(low definition) ise düşük çözünürlüklü resimler için kullanılır.
· Strings.xml: res/values dizini altında tanımlayabileceğimiz kaynaklar arasında en fazla kullanılanı budur. Uygulama içerisinde geçen tüm metinleri strings.xml dosyasına kaydedip, bu metinlere java kodu içinden R sınıfı aracılığı ile ulaşabiliriz. Strings.xml içinde sabit metinler dışında değişkenler de tanımlayabiliriz. Değişken tanımlarken ‘java.util.Formatter’ kurallarına uymamız gerekir.XML dosyası içinde metin ve/ya değişken tanımlamak, değişiklikleri tek bir yerden yönetmemize olanak sağlar. Örneğin; telefonlarının yerel dil ayarı ‘FR’(Fransızca) olan kullanıcılar için uygulamaya Fransızca desteği eklemek istersek, strings.xml dosyasının bir kopyasını oluşturup Türkçe metin ve/ya değişkenleri Fransızca karşılıkları ile değiştirmemiz gerekir. Metinlerin Fransızca karşılıklarını içeren strings.xml dosyasını da res/values-fr dizini altına koymamız gerekir. Dili Fransızca olan telefonlarda metinlerin Fransızca karşılıklarını gösterme işini Android platformu bizim için yapacaktır.
· Main.xml: Tasarımımızı bu dosya içerisinde yaratırız.İster grafiksel ara yüzü kullanıp sürükle bırak şeklinde ekranın nasıl gözükeceğini ayarlar, istersek de kod yazarak istediğimizi oluşturabiliriz.
· Proguard.cfg : Uygulama kodlarına bir dizi performans optimizasyonu yapar.Kodun şifrelenmesini ve lisanslanmasını da sağlar.
· Default.properties / Project.properties: Uygulamanın derlenip cihaza gönderilmesi sırasında çalışan ‘Ant’ scripti tarafından kullanılan özellik dosyasıdır.Burada uygulamanın hangi SDK versiyonu ile çalışacağı tutulur. Yazdığımız uygulamanın cihaza gönderilip çalışması sırasında arka planda kullanılan dosyadır. Elle değiştirilmesi genelde tavsiye edilmez.
· AndroidManifest.xml: Bir Android uygulaması “AndroidManifest.xml” dosyası içinde tanımlanmaktadır. Uygulama içindeki tüm aktiviteler, servisler, ortak yayın alıcılar ve içerik sağlayıcılar bu dosya içerisinde belirtilmelidir. Uygulamaya ait izinler de bu dosya içinde belirtilir. Örneğin; internet erişimi gerektiren bir uygulamaya ait izinler bu dosya içinde tanımlanmalıdır. Uygulamanın önemli dosyalarından biridir.
Andoriddeki klasör yapısı hemen hemen böyle. Eksiğim, aksağım varsa bir babayiğit çıksın, söylesin. Doğrusunu ben de öğreneyim. Yoksa bilmeyenlere destek, bilenlere tekrar olsun, benim de sefam olsun.
0 yorum:
Yorum Gönder